توزیع درآمد از دیدگاه اسلام

نویسنده: مهدی جعفری

تئوری توزیع درآمد مهمترین تئوری اقتصاد اسلامی می‏باشد زیرا که بیان مکانیسم استقرار قسط و عدل اقتصادی بین افراد مختلف جامعه اسلامی می‏باشد و يکي از اهداف تشريع دين تحقق عدالت در جامعه است.

نظام اقتصادی اسلام، توزیع عادلانه‏ی ثروت و درآمد را در سه مرحله ترسیم کرده است:
۱- پیش از تولید: مقصود از پیش از تولید، شیوه‏ی بهره برداری مسلمانان از ثروت‏های طبیعی نظیر زمین، آب، مباحات عمومی (ماهی‏ها وپرندگان و...) است که نخستین و مهمترین عامل ایجاد شکاف طبقاتی است. در این مرحله حدودی مشخص شده که از انباشته شدن ثروت در دست گروهی خاص جلوگیری می‏کند.
۲- بعد از تولید: وقتی منابع نخستین در جریان تولید قرار می¬گیرد، سود حاصل از آن‏ها میان افرادی که در جریان تولید دخالت داشتند، تقسیم می‏شود. در نظام سرمایه داری، تکیه اساسی در این توزیع بر سرمایه است وهمین امر موجب استثمار کارگران می‏شود. در اسلام قواعدی تنظیم شده که وقتی سرمایه در ریسک تولید شرکت نکند، سهمی در سود ندارد (تحریم ربا) و نیروی کار می‏تواند از طریق مزد یا مشارکت در فرایند تولید و تجارت به سهم خود دست یابد.(مزارعه، مساقات، مضاربه)
۳- توزیع مجدد: در دو مرحله پيشين، ملاک اصلی توزیع ثروت و منابع در بین افراد، کار بود (به لحاظ این که سرمایه را نیز نوعی کار ذخیره بنامیم) اما دراین مرحله ملاک توزیع، نیاز افراد است. بی¬تردید ناتوانی گروهی از افراد از شرکت در فعالیت¬های اقتصادی و نیز وجود برخی از عوامل طبیعی در فرایند تولید (اختلاف در استعداد ریسک پذیری و شرایط اقلیمی) سبب تفاوت در درآمد افراد شده ، به بروز شکاف طبقاتی منجر می‏گردد. این مرحله از توزیع درآمد که با بحث سیاست گذاری ارتباط نزدیکتری دارد، از طریق گرفتن مالیات‏های گوناگون از طبقات ثروتمند جامعه و حمایت از اقشار محروم و ناتوان تحت عنوان کمک‏های انتقالی و تامین اجتماعی صورت می‏گیرد.
فلسفه توزیع مجدد، در نظام سرمایه داری سیاست حمایت از فقرا و توزیع مجدد درآمد، فاقد مبانی فلسفی است و تنها به عنوان یک ضرورت اجتماعی، برای حفظ سرمایه داران مطرح است. در نظام اسلامی، سیاست توزیع مجدد درآمد از پشتوانه فلسفی محکمی برخوردار است. در نگرش اسلامی، نیازمندان در اموال ثروتمندان حق دارند و تامین فقرا از سوی توانگران واجب کفایی است. 

تحریم ایران توسط

شهید احمدی روشن

شب اربعین امسال اول مراسم عزاداری امامزاده علی اکبر(علیه السلام) چیذر، حاج محمود کریمی به این نکته اشاره می کنه که امسال جای بعضی ها تو مراسم عزاداری خالیه از جمله شهید مصطفی احمدی روشن که به خانواده اش قول داده بوده اونارو شب اربعین بیاره امامزاده ولی ....


بعد از اون حاج محمود غزلی را که برای این شهید سروده میخوانه.


برای استفاده دوستان متن غزل را همراه با نوای حاج محمود کریمی توی این وبلاگ گذاشته شده.


امیدوارم اون شهید بزرگوار برام دعا کنه.



راه محبین علی روشن است

راه حسین و زینبی بودن است


هر که پی حضرت حق می رود

رخت جهادش همه جا بر تن است


رزم فقط رزم به شمشیر نیست

گاه تفکر به قلم بردن است


کار موید به امام زمان

معنی لبیک عمل گفتن است


کار خمینی چه اثر داشت که

عِلم و عَلَم رونق جنگیدن است


دانش در چله اخلاص چیست؟

تیر خلاصی به تن دشمن است


کشته شدن در ره عشق ولی

 آرزوی احمدی روشن است


برای دانلود صدا اینجا کلیک کنید